16 januari 2009

Klänningar i mängder

Att välja vad man ska ha på sig under bröllopsdagen känns nog som en viktig detalj för de flesta. Jag bestämde mig tidigt för något 50-tals inspirerat då jag gillar stilen samt att den passar både mig och vårt bröllop. Att hitta en klänning som passade var dock inte lika lätt. Om jag var rik och hade 5 000 USD tillövers hade det kanske blivit Oscar de la Renta klänningen (minus ros) i mitten nedan. (via MS Weddings) Den har jag suktat efter tidigare.

Och hade jag haft storlek 32-34 hade det varit lättare att hitta en vintageklänning. Men eftersom jag varken har eller vill lägga ner) mycket pengar på en klänning eller är miniliten så blev det alternativ C. Hitta ett mönster jag vill ha, tyg och någon som kan hjälpa mig att sy en klänning. Nu har jag faktiskt lyckats med alla tre. Mönster är inhandlat på Etsy, tyg är köpt av bästa vännen i Thailand och en vän till familjen ska förhoppningsvis hjälpa till att sy (tur att det är 8 månader kvar..). När jag för några dagar sedan var inne på en av mina favoriter när det gäller bröllopsbloggar A practical wedding såg jag att mitt val av klänning är populärt! Meg har valt samma mönster och har kommit en bra bit på väg när det gäller att få ihop sin bröllopsklännig (tyvärr lite avskräckande för mig)...

My search for a wedding dress is starting to come together. I've always known I wanted something inspired from the 50's but it has not been the easiest task to find one. Either it's very expensive or the vintage dresses I've found are very small. So it came apparent that I need to choose option C. Find a pattern I like, fabric and someone who can help me with the sewing. No I've got all of the above! My pattern is bought (same as Meg of A practical wedding!), my friend got the fabric from Thailand and a friend of the family is helping with the sewing. It feels like it is starting to come together (but I'm happy the wedding is 8 months away!)

3 kommentarer:

Katarina sa...

Snygg de la Renta! Även med rosen tycker jag, jag hade gärna matchat dig med den rosa till vänster - den var riktigt söt :) Tänk tillsammans med en liten bukett i grönt och vitt.

Ditt mönster är ju väldigt likt "de la Renta", bara att sy lite kortare ärmar. Blir det tyllklänning under för "vippet"?

Jenny / Ekomamma i stan sa...

den var jättefin! hade absolut kunna tänkt mig den, men lite väl saftigt pris kanske.

Tusset sa...

katarina: självklart blir det tyll "en masse" under klänningen! Hur var det med klänningen du hittat på French Connection? Den var inte helt hundra?

J: japp, fin men dyr. Förhoppningsvis kommer min klänning kosta under runt tusenlappen istället för 40 000....