21 april 2009

Ny vigseltext

Vi kommer att ha en borgerlig vigsel och lutade tidigare åt att ha den "korta" versionen eftersom jag inte gillade den "långa" versionen. (Intressant att tala om lång och kort när den ena är kankse 2 minuter och den andra 30 sekunder.) Eftersom man vid en borgerlig vigsel kan lägga upp vigselordning och texter precis som man vill, tänkte vi att den korta versionen tillsammans ned våra räckte. Men... from den 1 maj gäller en ny version av den långa vigseltexten. Den är skriven av Per Anders Fogelström* och lyder som följer.

Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.
Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/
honom i nöd och lust? (Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/ honom i nöd och lust? (Svar: Ja.)
(Paret kan växla ringar.) Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

* Per Anders Fogelström har skrivit "Stad-serien" och det var en av de första vuxenböcker som jag plöjde igenom som 10-årig bokmal.

2 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Åh, nu känner jag att vi också måste köra på den långa (har inte planerat just själva vigseln så mycket än)! Är väldigt förtjust i Stad-serien (kanske är dags att läsa om faktiskt), och vigseltexten var väldigt fint skriven.

Tusset sa...

J: Vi hoppas på att träffa vår vf snart och jag tänkte att det var dags att fundera lite på vad man vill ha med.. Håller med ang stadserien - dags för omläsning! Det är ju ändå 20 år sen sist (hu.. hemskt att skriva så!)